loading...
پایان نامه
پایان نامه بازدید : 132 دوشنبه 07 تیر 1395 نظرات (0)

دانشگاه یزد

دانشکده علوم انسانی

گروه فقه و حقوق اسلامی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد نهج البلاغه (اجتماعی سیاسی وحقوق عمومی)

بررسی جایگاه زن در دوره پیش از اسلام ومقایسه آن با دوره اسلامی با تأکید برنهج البلاغه

استاد راهنما: دکتر بمانعلی دهقان منگابادی

استاد مشاور: دکتر علی تولّایی

اسفند 1391

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

تا­کنون درباره جایگاه زنان تألیفات زیادی نگارش شده و بحثهای پی در پی و مستمر، چه درباره زنان شرقی و چه درباره زنان غربی صورت پذیرفته است. از امام علی(ع) هم در این باره سخنان بسیاری به ما رسیده است، که مواردی از سخنان ایشان به همّت سید رضی (ره)، در نهج البلاغه جمع آوری شده است. اکثر شارحان نهج البلاغه معتقدند که، مراد و­ منظور انتقاد گرایانه حضرت، درباره زنان، تنها عایشه است که جریان جمل را در زمان خلافت علی (ع) راه انداخت و موجب کشته شدن تعداد زیادی از مسلمین گشت. همچنین برخی از شارحان معتقدند که اگر جنگ جمل در زمان فرمانروایی امام علی(ع) رخ نمی­داد، ایشان هم با چنین لحن تندی درباره زنان سخن نمی­گفتند.

در تحلیلی تاریخی و انتقادی، جایگاه و منزلت زنان،  مخصوصاً در گفتمان قرآن، با رویکرد نقد متون و سندیت بخشیدن به متون، ما را متوجه می­سازد که اکثر احکامی که مخالفان اسلام و فرهنگ عربی اسلامی در خصوص زن به آن استناد می­کنند، در واقع از لحاظ تاریخی جزء قوانین تشریعی قرآن نیستند. به همین دلیل ما برای فهم درست و دقیق موضع اسلام، راجع به حقوق عمومی بشر و حقوق اختصاصی زن، ناگزیریم که بین جایگاه زن، قبل از اسلام و امتیازات جدیدی که اسلام به زن اعطاء کرده، مقایسه­ای تاریخی داشته باشیم. بین قبل و بعد از اسلام نقطه مشترکی وجود دارد که مبیّن تلاقی سنت و تجدّد است و این گذرگاه و آستانه­ای است که با اتّکاء بر آن، تجدّد شکل می­گیرد و نتیجه قبول آن، شناخت بینش مردمی است که مخاطب وحی بودند.

به دلیل اینکه نوع تحقیق حاضر، بنیادی است، روش مناسب برای جمع آوری مطالب آن، روش توصیفی تحلیلی است، که مطالب  آن از طریق روشهای عقلانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تنظیم گشته است. همچنین از نرم افرارهایی چون مکتبه الشامله, منهج النور، باب العلم  و کتابخانه اهل­البیت استفاده شده است.

نتایج حاصله از تحقیق حاضر می­تواند  ما را در شناساندن هرچه بهتر دیدگاه حضرت علی(ع) در باره بانوان کمک رسانده و کمی از مظلومیت به وجود آمده حضرت علی(ع)، – در طول قرنها توسط معاندین و دشمنان و حتی برخی از مسلمین کوته بین-  را بکاهد، و همچنین باعث ایجاد نگرشی بهتر درباره بانوان در جامعه و حتی در محیط خانواده گردد، زیرا برخی از افراد روایاتی جعلی و یا با سند مخدوش را بدون توجه به صحّت و سقم آن، با نام پیامبر (ص) و امام علی(ع) در جامعه گسترش می­دهند، که لازم است تلاشی جدّی جهت ترویج آراء صحیح اسلام، پیامبر(ص) و امام علی(ع) در جامعه اسلامی، صورت گیرد. امید است که تلاشهای این حقیر درباره شناساندن چهره واقعی اسلام، پیامبراکرم(ص) و امام علی(ع) در خصوص بانوان، مورد پذیرش حضرت ولی عصر(عج) واقع گردد.

کلید واژه ها: زن، جاهلیت، اسلام، نهج البلاغه، امام علی(ع).

فهرست

مقدمه. 1

طرح تحقیق. 3

فصل اول. 5

جایگاه زنان در دوران پش از اسلام. 5

1-1-2 زن جاهلی در نقش دختر. 7

1-1-3 زن جاهلی، مطیع بی چون و چرا 8

1-1-4 ارزش شیرمادردر افکار جاهلی. 9

1-1-5 زن جاهلی مقهور قدرت جسمانی مرد 10

1-1-6 سرکوب میل جنسی زنان جاهلی. 10

1-2حق حضانت کودکان. 11

1-3  افتخار به پسران. 11

1-4زن در افکار عمومی جاهلیت.. 11

1-5 یادگیری علم توسط دختران جاهلی. 12

1-6 زن جاهلی و خودآرایی. 12

1-7 زن جاهلی در مراسم عزاداری. 13

1-8 اشعار زنان جاهلی در جنگ… 14

1-9 قانون ازدواج و طلاق. 14

1-9-1تأثیر طبقه اجتماعی بر ازدواجهای جاهلی. 16

1-9-2 شرایط اساسی ازدواج دختران جاهلی. 16

1-9-2-1  بکارت وکم سن بودن. 17

1-9-2-2 زیبایی چهره 17

1-9-3طلاق در جاهلیت.. 17

1-10 انواع ازدواجهای مرسوم در جاهلیت.. 18

1-10-1 نکاح المقت.. 19

1-10-2 نکاح متعه. 20

1-10-3 نکاح شغار. 20

1-10-4نکاح ربایشی. 20

1-10-5 نکاح رهط یا زناشوئی دسته جمعی. 21

1-10-6نکاح بدل و یا زناشوئی تعویضی. 22

نکاح بدل و یا زناشوئی تعویضی. 22

1-10-7 نکاح الخدن یا زناشوئی دوستانه. 22

1-10-7 نکاح استبضاع یا زناشویی جهت باردار شدن. 22

1-10-8 ازدواج سیاسی. 23

1-10-9 ازدواج سفاح. 23

1-11 غایت و نهایت ازدواجهای عصر جاهلی. 24

و...

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1162
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 51
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 204
  • بازدید ماه : 93
  • بازدید سال : 16,253
  • بازدید کلی : 245,612